Субота, 04.05.2024, 06:40
Вітаю Вас Гість | RSS
Меню сайту
Вхід на сайт
Пошук
Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 27
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Блог вчителя української мови та літератури

Позакласна робота

Традиційно у ліцеї проводяться тижні української мови та літератури, Шевченківські дні та різноманітні мовно-літературні змагання та конкурси

http://vl-ukrmova.at.ua/literaturna_gra.ppt

Літературна вікторина за творчістю Тараса Григоровича Шевченка

Ти мусиш нам співця назвати,

Адже умів лиш він один

Рабів німих так захищати.

А хто так оспівав, як він,

Садок вишневий коло хати?

                      Дмитро Білоус

 

ХІД ГРИ

Вступне слово ведучого.

     Моляться за Україну вуста, а на них живе тихе слово Шевченкового «Заповіту»:

    І мене в сім’ї великій,

    Сім’ї вольній, новій

    Не забудьте пом’янути

    Незлим, тихим словом…

     Тихе слово «Заповіту», а чути його у кожному куточку України. І стоятиме це слово на сторожі людини, поки в серці кожного з нас хоча б жеврітиме пам’ять про Титана Нації, Пророка, Кобзаря – Тараса Григоровича Шевченка. (перегляд відео)  https://www.youtube.com/watch?v=-LWPXpxIlq0

     Сьогоднішнє свято ми проведемо у формі гри. Команди у нас вже сформовані,тож розпочнімо.

Презентація команд, жеребкування: виконання тестових завдань. (враховується швидкість та правильність)

Установіть відповідність між фрагментом твору і його назвою.

 

    1   «Реве та стогне Дніпр широкий...»

2   «Наша дума, наша пісня не вмре, не загине...»

3   «Кохайтеся, чорнобриві, та не з москалями...»

4   «Кайдани порвіте і вражою злою кров'ю волю окропіте»

5   «Обніміться ж, брати мої, Молю вас, благаю!»

 

А «До Основ'яненка»;

Б «Катерина»;

В «Заповіт»;

Г «І мертвим, і живим, і нена­родженим...»

Д «Причинна».

 

 

1.           Розпочинаємо перший конкурс «Для мене Шевченко ...». Кожна команда повинна за 10 хвилин розповісти про Тараса Шевченка, розкрити значення його творчості. А оцінювати сьогодні буде найкомпетентніше журі (представлення журі).

Максимум — 10 балів.

 

2.Гра "Відгадай за підказкою".

Ведучий зачитує чотириступеневі запитання, по черзі звертаючись до кожної команди. Завдання гравців - відгадати назву твору, скориставшись найменшою кількістю підказок. Якщо гравці відгадують назву за 1 запитання - команда одержує 4 бали, за двома - З бали, за трьома - 2 бали, за чотирма - 1 бал.   

Завдання:

"Катерина"

1.  Твір присвячено російському поетові В.Жуковському.

2.          Цю поему названо за ім'ям головної героїні.

3.          Афористичні вислови з твору: Світ, бачся, широкий,

Та нема де прихилитись В світі одиноким.

Єсть на світі доля, А хто її знає? Єсть на світі воля, А хто її має?

Не питайте, чорнобриві, Бо люде не знають, Кого Бог кара на світі, Той вони карають...

4.  Рядки з твору:

Де ж ті люди, де ж ті добрі, Що серце збиралось З ними жити, їх любити? Пропали, пропали!

 

«До Основяненка»

1. Цей твір присвячено видатному українському письменникові, якого Т.Шевченко називає "другом", "батьком".

2. Поезію написано в ранній - романтичний - період творчості Т.Шевченка.

3. Образи твору: "чайка", "синє море", "воля", "червоні жупани", "слава козацькая ", "дівчина під вербою ".

4.      Рядки з твору:
Смійся, лютий враже!
Та не дуже, бо все гине —
Слава не поляже;

Не поляже, а розкаже,

Що діялось в світі,

Чия правда, чия кривда

І чиї ми діти.

Наша дума, наша пісня

Не вмре, не загине...

От де, люде, наша слава,

Слава України!

Без золота, без каменю,

Без хитрої мови,

А голосна та правдива,

Як Господа слово.

 

 

«Гоголю»

1. Цей твір Т.Шевченко присвятив відомому письменнику-співвітчизнику.

2. Поезію написано в період "Трьох літ", останньою в 1844 р.

3. Образи твору: "велике слово", " вольнії гармати", "лепта удовиці".

4. Рядки з твору:

Всі оглухли — похилились

В кайданах... байдуже...

Ти смієшся, а я плачу,

Великий мій друже.

 

 

«Холодний яр»

1.     Твір написано як відповідь реакційному історикові А.Скальковському, який паплюжив гайдамацький рух, називав його розбійницьким.

2.     У творі згадано Мотронинський монастир, поблизу якого гайдамаки освячували зброю для боротьби під час повстання 1768 року.

3.     Образи твору: "народ темний", "живе серце", "Огонь новий", "овеча натура ".

4.     Рядки з твору:
...Дуріть дітей.
І брата сліпого,
Дуріть себе, чужих людей,
Та не дуріть Бога.

 

«І мертвим, і живим…»

1. За епіграф до цього твору взято слова з Біблії.

2. Твір звернено до української еліти.

 

3. Афористичні вислови з твору:

—  В своїй хаті своя й правда,

    І сила, і воля.

—  Якби, ви вчились так, як треба,

    То й мудрість би була своя.

—  Бо хто матір забуває, Того Бог карає.

 

4.      Фінальні рядки з твору:
І забудеться срамотня
Давняя година,

І оживе добра слава, Слава України, І світ ясний, невечерній Тихо засіяє...

Обніміться ж брати мої, Молю вас, благаю!

 

«Кавказ»

1.     Епіграф до твору взято з біблійної Книги пророка Єремії.

 

2.     За жанром цей твір - інвектива, яка викриває хижість і облудність колоніальної політики Росії.

 

 

3.     У творі використано образ Прометея, як символ нескореності, боротьби, протистояння злу.

 

4.      Афористичні вислови з твору:
Не вмирає душа наша,

Не вмирає воля.

Кати знущаються над нами, А правда наша п 'яна спить.

Борітеся - поборете, Вам Бог помагає! За вас правда, за вас слава І воля святая!

Од молдаванина до фіна На всіх язиках все мовчить, Бо благоденствує!

Ви любите на братові шкуру, А не душу!

 

3. Гра "Шевченківська вікторина: Що ми знаємо про Т.Г.Шевченка?".

Правила

Ведучий зачитує запитання по черзі,  команда через відразу дає відповідь. Якщо відповідь правильна  - команда одержує 3 бали, якщо відповідь неповна - меншу кількість балів, якщо гравці відповідають неправильно, правильну відповідь можуть дати суперники, але вона оцінюється в 2 бали.

Запитання:

1. Коли і де народився Т. Шевченко? (9 березня 1814 року в с. Моринцях на Черкащині.)

2. У скільки років Т.Шевченко залишився круглим сиротою? (В 11 років.)

3. Чому ім'я Катерина було особливо дороге поетові? (Бо це ім'я і його матері, і його старшої сестри.)

4. Коли було викуплено Тараса з кріпацтва? (22.04.1838 р.)

5. Де вчився Шевченко після викупу з кріпацтва? (З 1838 р. Шевченко став учнем К. Брюллова в Академії художеств.)

6. Скільки творів увійшло до першої збірки Шевченка? Як вона називалась? (8 творів, «Кобзар».)

7. Коли побачило світ видання «Кобзаря»? (1840 р.)

8. Хто з художників, щоб викупити Шевченка з кріпацтва, намалював портрет і чий? (Художник Брюллов намалював портрет Жуковського.)

9. На якому році життя помер Шевченко і де його було поховано? (Шевченко помер у Петербурзі в будинку Академії художеств, проживши 47 років і один день. Поховали його в Петербурзі на Смоленському кладовищі 12 березня 1861 р.)

10. Де і коли було перепоховано поета? (Через 40 днів труну перевезли в Україну. До Києва привезли 18 травня, а 22 травня поховали в Каневі, на Чернечій горі.)

 

4.  Гра "Твори Шевченка у малюнках".

Правила

Гравці отримують ілюстрації до творів Шевченка, їх завдання – визначити до якого твору ілюстрація.

(кожна правильна відповідь – 1бал)

 

 5.     Конкурс читців
Ви повинні прочитати поезію Тараса Шевченка - або улюблену, абу одну з тих, що є на ваших столах. 
А поки гравці готуються - Гра з глядачами (по 1 балу за правильну відповідь команді, за яку вболівають)

Запитання.

1.  Цю пам'ятку давньої української літератури Т.Шевченко мав
намір перекласти українською в повному обсязі, але встиг
відтворити лише два уривки з неї. Як називалася ця пам'ятка?

("Слово о полку Ігоревім ")

2.  У 1964 р. побачив світ двотомний "Словник мови Шевченка".
Скільки слів зареєстровано в цьому словнику?

(10116.)

3.  Яку гетьманську столицю не раз згадував Т.Шевченко у
поетичних творах, зображав у творах малярських? Чиєю столицею
було це місто?

(Чигирин; столиця Богдана Хмельницького)

4.  Зображення якого героя античної міфології викарбувано на стелі
біля пам'ятника Т.Шевченкові у Вашингтоні?

(Прометея)

 

Виступи читців, оцінка журі. Максимальна кількість балів  – 10.

 

6.                Гра «З якого твору Тараса Шевченка?» (Кожна правильна відповідь – 3 бали, відповідь суперника – 1 бал)

    1.     Пішла селом,

      На голові хустиночка,

      На руках дитина.

      Вийшла з села — серце мліє. (Катерина)

  1.  Сім'я вечеря коло хати,

Вечірня зіронька встає. ( «Садок вишневий коло хати»)

  1. Зоре моя вечірняя,
    Зійди над горою,
    Поговорим тихесенько

 В неволі з тобою. («Княжна»)    

  1. Аж страх погано

У тім хорошому селі:

Чорніше чорної землі

Блукають люди. ( «І виріс я на чужині»)

  1. Кругом неправда і неволя,

Народ замучений мовчить,

А на апостольськім престолі

Чернець    годований    сидить. («Єретик»)

  1. Уже Марко чумакує

І восени не ночує

Ні під хатою, ні в хаті. («Най­мичка»)

  1. Не вмирає душа наша,
    Не вмирає воля.

  І неситий не виоре

  На дні моря поле. («Кавказ»)

8.     Сидить батько кінець стола,

      На руки схилився,

 Не дивиться на світ божий,

 Тяжко зажурився. (Ка­терина)

  1. Чурек  і сакля — все твоє,

  Воно не прошене, не дане,

   Ніхто й не возьме за своє,

Не   поведе   себе   в   кайданах. («Кавказ»)

  1. І смеркає, і світає,
    День божий минає,

  І знову люд потомлений,

  І  все  спочиває.   («І .мертвим, і живим...»)

11.       У латаній свитиночці,

      На плечах торбина,

      В руці ціпок, а на другій

      Заснула дитина. (Катерина)

        12. Нема на світі України,

  Немає другого Дніпра,

  А ви претеся на чужину

  Шукати доброго добра, (І мерт­вим, і живим...»

       13. У всякого своя доля

    І свій шлях широкий.

    Той мурує, той руйнує,

    Той неситим оком

    За край світа зазирає. («Сон»)   .

       14. Якби ви вчились так, як треба,
       То й мудрість би була своя... («І мертвим,  і живим....»)

     Це був останній конкурс, і поки журі підраховуватиме бали, пропонуємо вашій увазі інсценізацію за творами Тараса Шевченка, що підготували ліцеїсти 10-го класу.

(перегляд вистави за твором Т.Г.Шевченка «Розрита могила»)

 

     Ось ми і перегорнули останню сторінку нашого літературного свята, присвяченого Т.Г.Шевченку. Доторкнулися душею до палкого нескореного серця поета.  Думи й помисли Тараса Шевченка були про Україну, про її народ, його долю нещасливу.  То ж нехай заповіт великого Кобзаря стане заповітом для нас – зберегти мову народу, його звичаї, його пісні і пронести через віки у майбуття.

Ми здійснили, наш Тарасе,

твої заповіти:

«І вражою, злою кров'ю

волю окропіте...».

Вже немає більше пана

у нашій країні.

Вічне щастя, світлу долю

здобули ми нині.

Вже навіки Україна

розігнала тучі.

Сонце правди осяває

і Дніпро, і кручі.

Об'єднались по-братерськи

звільнені народи,

І ніщо вже не затьмарить

і краси, і згоди.

І тебе в сім'ї великій,

в сім'ї вольній, новій

Ми врочисто споминаєм

своїм вдячним словом.

Підбиття підсумків гри, визначення  та нагородження переможців.

https://www.youtube.com/watch?v=fbJL2yVVz4g