Позакласна робота
Традиційно у ліцеї проводяться тижні української мови та літератури, Шевченківські дні та різноманітні мовно-літературні змагання та конкурси
http://vl-ukrmova.at.ua/literaturna_gra.ppt
Літературна вікторина за творчістю Тараса Григоровича Шевченка
Ти мусиш нам співця назвати,
Адже умів лиш він один
Рабів німих так захищати.
А хто так оспівав, як він,
Садок вишневий коло хати?
Дмитро Білоус
ХІД ГРИ
Вступне слово ведучого.
Моляться за Україну вуста, а на них живе тихе слово Шевченкового «Заповіту»:
І мене в сім’ї великій,
Сім’ї вольній, новій
Не забудьте пом’янути
Незлим, тихим словом…
Тихе слово «Заповіту», а чути його у кожному куточку України. І стоятиме це слово на сторожі людини, поки в серці кожного з нас хоча б жеврітиме пам’ять про Титана Нації, Пророка, Кобзаря – Тараса Григоровича Шевченка. (перегляд відео) https://www.youtube.com/watch?v=-LWPXpxIlq0
Сьогоднішнє свято ми проведемо у формі гри. Команди у нас вже сформовані,тож розпочнімо.
Презентація команд, жеребкування: виконання тестових завдань. (враховується швидкість та правильність)
Установіть відповідність між фрагментом твору і його назвою.
1 «Реве та стогне Дніпр широкий...»
2 «Наша дума, наша пісня не вмре, не загине...»
3 «Кохайтеся, чорнобриві, та не з москалями...»
4 «Кайдани порвіте і вражою злою кров'ю волю окропіте»
5 «Обніміться ж, брати мої, Молю вас, благаю!»
А «До Основ'яненка»;
Б «Катерина»;
В «Заповіт»;
Г «І мертвим, і живим, і ненародженим...»
Д «Причинна».
1. Розпочинаємо перший конкурс «Для мене Шевченко ...». Кожна команда повинна за 10 хвилин розповісти про Тараса Шевченка, розкрити значення його творчості. А оцінювати сьогодні буде найкомпетентніше журі (представлення журі).
Максимум — 10 балів.
2.Гра "Відгадай за підказкою".
Ведучий зачитує чотириступеневі запитання, по черзі звертаючись до кожної команди. Завдання гравців - відгадати назву твору, скориставшись найменшою кількістю підказок. Якщо гравці відгадують назву за 1 запитання - команда одержує 4 бали, за двома - З бали, за трьома - 2 бали, за чотирма - 1 бал.
Завдання:
"Катерина"
1. Твір присвячено російському поетові В.Жуковському.
2. Цю поему названо за ім'ям головної героїні.
3. Афористичні вислови з твору: Світ, бачся, широкий,
Та нема де прихилитись В світі одиноким.
Єсть на світі доля, А хто її знає? Єсть на світі воля, А хто її має?
Не питайте, чорнобриві, Бо люде не знають, Кого Бог кара на світі, Той вони карають...
4. Рядки з твору:
Де ж ті люди, де ж ті добрі, Що серце збиралось З ними жити, їх любити? Пропали, пропали!
«До Основ’яненка»
1. Цей твір присвячено видатному українському письменникові, якого Т.Шевченко називає "другом", "батьком".
2. Поезію написано в ранній - романтичний - період творчості Т.Шевченка.
3. Образи твору: "чайка", "синє море", "воля", "червоні жупани", "слава козацькая ", "дівчина під вербою ".
4. Рядки з твору:
Смійся, лютий враже!
Та не дуже, бо все гине —
Слава не поляже;
Не поляже, а розкаже,
Що діялось в світі,
Чия правда, чия кривда
І чиї ми діти.
Наша дума, наша пісня
Не вмре, не загине...
От де, люде, наша слава,
Слава України!
Без золота, без каменю,
Без хитрої мови,
А голосна та правдива,
Як Господа слово.
«Гоголю»
1. Цей твір Т.Шевченко присвятив відомому письменнику-співвітчизнику.
2. Поезію написано в період "Трьох літ", останньою в 1844 р.
3. Образи твору: "велике слово", " вольнії гармати", "лепта удовиці".
4. Рядки з твору:
Всі оглухли — похилились
В кайданах... байдуже...
Ти смієшся, а я плачу,
Великий мій друже.
«Холодний яр»
1. Твір написано як відповідь реакційному історикові А.Скальковському, який паплюжив гайдамацький рух, називав його розбійницьким.
2. У творі згадано Мотронинський монастир, поблизу якого гайдамаки освячували зброю для боротьби під час повстання 1768 року.
3. Образи твору: "народ темний", "живе серце", "Огонь новий", "овеча натура ".
4. Рядки з твору:
...Дуріть дітей.
І брата сліпого,
Дуріть себе, чужих людей,
Та не дуріть Бога.
«І мертвим, і живим…»
1. За епіграф до цього твору взято слова з Біблії.
2. Твір звернено до української еліти.
3. Афористичні вислови з твору:
В своїй хаті своя й правда,
І сила, і воля.
Якби, ви вчились так, як треба,
То й мудрість би була своя.
Бо хто матір забуває, Того Бог карає.
4. Фінальні рядки з твору:
І забудеться срамотня
Давняя година,
І оживе добра слава, Слава України, І світ ясний, невечерній Тихо засіяє...
Обніміться ж брати мої, Молю вас, благаю!
«Кавказ»
1. Епіграф до твору взято з біблійної Книги пророка Єремії.
2. За жанром цей твір - інвектива, яка викриває хижість і облудність колоніальної політики Росії.
3. У творі використано образ Прометея, як символ нескореності, боротьби, протистояння злу.
4. Афористичні вислови з твору:
Не вмирає душа наша,
Не вмирає воля.
Кати знущаються над нами, А правда наша п 'яна спить.
Борітеся - поборете, Вам Бог помагає! За вас правда, за вас слава І воля святая!
Од молдаванина до фіна На всіх язиках все мовчить, Бо благоденствує!
Ви любите на братові шкуру, А не душу!
3. Гра "Шевченківська вікторина: Що ми знаємо про Т.Г.Шевченка?".
Правила
Ведучий зачитує запитання по черзі, команда через відразу дає відповідь. Якщо відповідь правильна - команда одержує 3 бали, якщо відповідь неповна - меншу кількість балів, якщо гравці відповідають неправильно, правильну відповідь можуть дати суперники, але вона оцінюється в 2 бали.
Запитання:
1. Коли і де народився Т. Шевченко? (9 березня 1814 року в с. Моринцях на Черкащині.)
2. У скільки років Т.Шевченко залишився круглим сиротою? (В 11 років.)
3. Чому ім'я Катерина було особливо дороге поетові? (Бо це ім'я і його матері, і його старшої сестри.)
4. Коли було викуплено Тараса з кріпацтва? (22.04.1838 р.)
5. Де вчився Шевченко після викупу з кріпацтва? (З 1838 р. Шевченко став учнем К. Брюллова в Академії художеств.)
6. Скільки творів увійшло до першої збірки Шевченка? Як вона називалась? (8 творів, «Кобзар».)
7. Коли побачило світ видання «Кобзаря»? (1840 р.)
8. Хто з художників, щоб викупити Шевченка з кріпацтва, намалював портрет і чий? (Художник Брюллов намалював портрет Жуковського.)
9. На якому році життя помер Шевченко і де його було поховано? (Шевченко помер у Петербурзі в будинку Академії художеств, проживши 47 років і один день. Поховали його в Петербурзі на Смоленському кладовищі 12 березня 1861 р.)
10. Де і коли було перепоховано поета? (Через 40 днів труну перевезли в Україну. До Києва привезли 18 травня, а 22 травня поховали в Каневі, на Чернечій горі.)
4. Гра "Твори Шевченка у малюнках".
Правила
Гравці отримують ілюстрації до творів Шевченка, їх завдання – визначити до якого твору ілюстрація.
(кожна правильна відповідь – 1бал)
5. Конкурс читців
Ви повинні прочитати поезію Тараса Шевченка - або улюблену, абу одну з тих, що є на ваших столах.
А поки гравці готуються - Гра з глядачами (по 1 балу за правильну відповідь команді, за яку вболівають)
Запитання.
1. Цю пам'ятку давньої української літератури Т.Шевченко мав
намір перекласти українською в повному обсязі, але встиг
відтворити лише два уривки з неї. Як називалася ця пам'ятка?
("Слово о полку Ігоревім ")
2. У 1964 р. побачив світ двотомний "Словник мови Шевченка".
Скільки слів зареєстровано в цьому словнику?
(10116.)
3. Яку гетьманську столицю не раз згадував Т.Шевченко у
поетичних творах, зображав у творах малярських? Чиєю столицею
було це місто?
(Чигирин; столиця Богдана Хмельницького)
4. Зображення якого героя античної міфології викарбувано на стелі
біля пам'ятника Т.Шевченкові у Вашингтоні?
(Прометея)
Виступи читців, оцінка журі. Максимальна кількість балів – 10.
6. Гра «З якого твору Тараса Шевченка?» (Кожна правильна відповідь – 3 бали, відповідь суперника – 1 бал)
1. Пішла селом,
На голові хустиночка,
На руках дитина.
Вийшла з села — серце мліє. (Катерина)
- Сім'я вечеря коло хати,
Вечірня зіронька встає. ( «Садок вишневий коло хати»)
- Зоре моя вечірняя,
Зійди над горою,
Поговорим тихесенько
В неволі з тобою. («Княжна»)
- Аж страх погано
У тім хорошому селі:
Чорніше чорної землі
Блукають люди. ( «І виріс я на чужині»)
- Кругом неправда і неволя,
Народ замучений мовчить,
А на апостольськім престолі
Чернець годований сидить. («Єретик»)
- Уже Марко чумакує
І восени не ночує
Ні під хатою, ні в хаті. («Наймичка»)
- Не вмирає душа наша,
Не вмирає воля.
І неситий не виоре
На дні моря поле. («Кавказ»)
8. Сидить батько кінець стола,
На руки схилився,
Не дивиться на світ божий,
Тяжко зажурився. (Катерина)
- Чурек і сакля — все твоє,
Воно не прошене, не дане,
Ніхто й не возьме за своє,
Не поведе себе в кайданах. («Кавказ»)
- І смеркає, і світає,
День божий минає,
І знову люд потомлений,
І все спочиває. («І .мертвим, і живим...»)
11. У латаній свитиночці,
На плечах торбина,
В руці ціпок, а на другій
Заснула дитина. (Катерина)
12. Нема на світі України,
Немає другого Дніпра,
А ви претеся на чужину
Шукати доброго добра, (І мертвим, і живим...»
13. У всякого своя доля
І свій шлях широкий.
Той мурує, той руйнує,
Той неситим оком
За край світа зазирає. («Сон») .
14. Якби ви вчились так, як треба,
То й мудрість би була своя... («І мертвим, і живим....»)
Це був останній конкурс, і поки журі підраховуватиме бали, пропонуємо вашій увазі інсценізацію за творами Тараса Шевченка, що підготували ліцеїсти 10-го класу.
(перегляд вистави за твором Т.Г.Шевченка «Розрита могила»)
Ось ми і перегорнули останню сторінку нашого літературного свята, присвяченого Т.Г.Шевченку. Доторкнулися душею до палкого нескореного серця поета. Думи й помисли Тараса Шевченка були про Україну, про її народ, його долю нещасливу. То ж нехай заповіт великого Кобзаря стане заповітом для нас – зберегти мову народу, його звичаї, його пісні і пронести через віки у майбуття.
Ми здійснили, наш Тарасе,
твої заповіти:
«І вражою, злою кров'ю
волю окропіте...».
Вже немає більше пана
у нашій країні.
Вічне щастя, світлу долю
здобули ми нині.
Вже навіки Україна
розігнала тучі.
Сонце правди осяває
і Дніпро, і кручі.
Об'єднались по-братерськи
звільнені народи,
І ніщо вже не затьмарить
і краси, і згоди.
І тебе в сім'ї великій,
в сім'ї вольній, новій
Ми врочисто споминаєм
своїм вдячним словом.
Підбиття підсумків гри, визначення та нагородження переможців.